«

»

Άλλαξε διατροφική συμπεριφορά για πάντα!

Σχετική εικόνα

Για να αποκτήσεις ένα υγιές βάρος στο οποίο θα παραμείνεις, δεν αρκεί απλώς να ακολουθήσεις ένα διαιτολόγιο.

Χρειάζεται να αλλάξεις τον τρόπο σκέψης και τη νοοτροπία σου απέναντι στο φαγητό.

Παρακάτω θα δούμε μερικές διαφορές μεταξύ δύο περιπτώσεων διατροφικής συμπεριφοράς. Η μία  αναφέρεται στη φάση πριν την αλλαγή, όπου το άτομο είναι υπέρβαρο και δεν τρώει υγιεινά, και η δεύτερη στη φάση μετά την αλλαγή όπου το άτομο έχει ένα καλό βάρος και κάνει ισορροπημένη διατροφή. Η δεύτερη περίπτωση αναφέρεται επίσης στον τρόπο σκέψης που μπορεί κάποιος να θέσει σαν στόχο, ώστε να αλλάξει τη νοοτροπία του.

Ας πούμε λοιπόν ότι θέλεις να πας από το σημείο Α στο σημείο Β.

Το σημείο Α

Στο σημείο Α βρίσκεσαι όταν η διατροφή σου δεν είναι αυτή που θα έπρεπε ή που θα ήθελες να είναι, και σε οδηγεί σε μία κατάσταση στην οποία έχεις παραπάνω κιλά ή νιώθεις ότι το σώμα σου δεν λειτουργεί αποτελεσματικά εξαιτίας της κακής σου διατροφής.

Ίσως μάλιστα να νιώθεις τύψεις που ο τρόπος διατροφής σου επιβαρύνει την υγεία σου. Μπορεί να έχεις ακατάστατα γεύματα, να τσιμπολογείς πολύ συχνά, γλυκά ή αλμυρά σνακ, να τρως μεγάλες ποσότητες γευμάτων, να νιώθεις συχνά πρηξίματα ή να παραλείπεις γεύματα.

Μπορεί να τρως μεγάλες ποσότητες θρεπτικών συστατικών που επιβαρύνουν την υγεία σου, όπως ζάχαρη,  τρανς λιπαρά, αλάτι ή αλκοολ, και παράλληλα να τρως ελάχιστες ποσότητες από υγιεινές τροφές που σου δίνουν πολύτιμες ουσίες, όπως είναι τα φρούτα και τα λαχανικά.

Ο Γιώργος βρίσκεται στο σημείο Α: 

Όταν βρίσκεται στη δουλειά το απόγευμα, σκέφτεται τι θα φάει το βράδυ στο σπίτι του. Ανυπομονεί μετά το βραδινό του γεύμα να καθίσει στον καναπέ για να δει την αγαπημένη του σειρά, τρώγοντας μια μεγάλη σακούλα πατατάκια και πίνοντας μισό λίτρο κοκα κόλα. Αυτή η σκέψη τον χαροποιεί και κάνει την αναμονή για το τέλος της δουλειάς του πιο ευχάριστη.

Όταν στη δουλειά κάποιος συνάδελφος κερνά για τη γιορτή του, είναι δεδομένο ότι θα πάρει το κέρασμα και θα το φάει αμέσως. Επειδή μάλιστα οι συνάδελφοι ξέρουν ότι ο Γιώργος απολαμβάνει τα γλυκά, συνήθως του προσφέρουν και δεύτερο, το οποίο είναι πάντα ευπρόσδεκτο.

Όταν κανονίζει να βγει με τους φίλους του για βράδυ, σκέφτεται ότι θα τους προτείνει να πάνε σε μεζεδοπωλείο, ώστε να παραγγείλει τους αγαπημένους του μεζέδες, και θα φάει μέχρι να νιώσει φουσκωμένος.

Όταν πηγαίνει σε κάποιο γάμο, ανυπομονεί να τελειώσει τη μυστήριο και να πάει στο τραπέζι του γάμου, όπου θα φάει και θα πιει όσο θέλει και μπορεί.

Το σημείο Β

Στο σημείο Β νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε μια άλλη διάσταση. Σε αυτή τη διάσταση, η διατροφή σου είναι ‘στρωμένη’. Χαρακτηρίζεται από ισορροπία, καλή ποιότητα τροφών, σταθερά και συχνά γεύματα και ηρεμία. Ακολουθείς κάποιες βασικές αρχές όπως το να τρως φρούτα και λαχανικά καθημερινά, να κάνεις υγιεινές επιλογές και να αποφεύγεις τις υπερβολές, τα γλυκά και τα τηγανητά.

Προσοχή στην εμμονή με την υγιεινή διατροφή! Το σημείο Β που θεωρούμε ότι είναι ένας καλός στόχος, δεν χαρακτηρίζεται από αυστηρούς κανόνες και δεν περιέχει μόνο υγιεινές τροφές απαγορεύοντας όλες τις υπόλοιπες. Οι ψυχαναγκασμοί δεν έχουν θέση εδώ, καθώς ένας από τους στόχους μας είναι η ηρεμία που προσδίδει μια ισορροπημένη διατροφή. Εάν νιώθεις άγχος για τον τρόπο που τρέφεσαι, τότε κάτι δεν κάνεις καλά.

Ο Γιάννης βρίσκεται στο σημείο Β:Αποτέλεσμα εικόνας για man eating healthy

Είναι καλά οργανωμένος και σκέφτεται πριν το γεύμα τι θα φάει. Εστιάζει στις υγιεινές τροφές και σε αυτά που έχει αποφασίσει να φάει, και δεν δίνει σημασία στους πειρασμούς που εμφανίζονται γύρω του κάθε λίγο και λιγάκι.

Όταν βρίσκεται στη δουλειά το απόγευμα, σκέφτεται τι θα φάει το βράδυ στο σπίτι του. Υπολογίζει να κάνει γυμναστική για μισή ώρα, και μετά να φάει το βραδινό του, (ακόμα και) μπροστά στην τηλεόραση, βλέποντας την αγαπημένη του σειρά. Μετά θα πλύνει τα δόντια του και θα χαλαρώσει μέχρι να έρθει η ώρα του ύπνου. Αυτή η σκέψη τον χαροποιεί γιατί νιώθει υπερηφάνεια για τον εαυτό του που φροντίζει το σώμα του με αυτό τον τρόπο, όπως επίσης και για το ότι θα κοιμηθεί πιο καλά με ήρεμο το στομάχι του, και θα ξυπνήσει ακόμα καλύτερa με την κοιλιά του ’πεσμένη’.

Όταν στη δουλειά κάποιος συνάδελφος κερνά για τη γιορτή του, είτε αρνείται ευγενικά, είτε το παίρνει και το δίνει αργότερα σε κάποιον άλλο, χωρίς να βασανίζεται από αμφιβολίες, καθώς τέτοιες τροφές δεν περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά του. Καμιά φορά παίρνει το κέρασμα και το αποθηκεύει σε κάποιο ντουλάπι του σπιτιού του, για να το φάει όταν θα νιώσει μια μεγάλη λαχτάρα για κάτι γλυκό. Επειδή μάλιστα οι συνάδελφοι ξέρουν ότι ο Γιάννης αποφεύγει τα γλυκά, δεν επιμένουν όταν τους αρνείται ευγενικά ή όταν δεν το τρώει αμέσως.

Αποτέλεσμα εικόνας για eating healthyΌταν κανονίζει να βγει με τους φίλους του για βράδυ, δεν αγχώνεται για το φαγητό, και ανάλογα με το πού θα πάνε κάνει τις καλύτερες δυνατές διατροφικές επιλογές. Συγκεντρώνεται στη συζήτηση με τους υπόλοιπους και διασκεδάζει περισσότερο με την παρέα του παρά με το φαγητό.

Όταν πηγαίνει σε κάποιο γάμο, μιλά με τους υπόλοιπους καλεσμένους, γνωρίζει άτομα που δεν ήξερε και διασκεδάζει. Τρώει τόσο ώστε να νιώθει άνετα και όχι σαν να μην υπάρχει αύριο.

Όταν πηγαίνει για καφέ, πίνει καφέ. Δεν τσιμπάει τα μπισκοτάκια ή άλλα συνοδευτικά του καφέ, εκτός και αν πεινάει. Αυτός ο τρόπος διατροφής του δίνει ικανοποίηση γιατί έτσι φροντίζει και αγαπά τον εαυτό του, σέβεται το στομάχι του και διατηρεί σε καλή κατάσταση το ‘σπίτι’ του, αυτό το σώμα στο οποίο θα βρίσκεται για όλη του τη ζωή.

Για να πας από το σημείο Α στο σημείο Β

Αποτέλεσμα εικόνας για healthy body before and after animation

χρειάζεται χρόνος, προσπάθεια, και επιμονή. Ξεκίνησε βελτιώνοντας 2-3 σημεία της διατροφής σου, και σταδιακά πρόσθεσε και άλλα. Δώσε έμφαση στα σήματα πείνας και κορεσμού, και ανέλυσε τις σκέψεις που κάνεις πριν και μετά το φαγητό. Παρατήρησε τη διατροφική συμπεριφορά σου σε διάφορες καταστάσεις και σκέψου εναλλακτικές συμπεριφορές που μπορείς να δοκιμάσεις από εδώ και πέρα.

Το σίγουρο είναι ότι η αλλαγή είναι είναι εφικτή.

Αυτή η διαδικασία είναι ατομική, δηλαδή πρέπει να βασιστείς στον εαυτό σου για να τα καταφέρεις. Φυσικά και μπορείς να ζητήσεις βοήθεια και καθοδήγηση από κάποιον ειδικό σε θέματα διατροφής. Στις περισσότερες περιπτώσεις μάλιστα, η υποστήριξη αυτή είναι απαραίτητη, τουλάχιστον για να ξεκινήσεις. Ουσιαστικά όμως αυτή η προσπάθεια είναι δική σου. Γιατί μόνο εσύ ξέρεις πραγματικά πώς αισθάνεσαι, πώς σκέφτεσαι, πώς διαχειρίζεσαι το φαγητό και ποιές ανάγκες συναισθηματικές σου καλύπτει. Μόνο εσύ μπορείς να αλλάξεις τις σκέψεις σου για να επιτύχεις και τις αλλαγές στη διατροφή και στο σώμα σου.

Βιβή Κατσαρού, Διαιτολόγος Διατροφολόγος MSc, Ψυχολόγος