«

»

Ζάχαρη και υγεία των δοντιών

dentists_coquitlam_nutrition_plays_an_important_role_in_dental_health_135_fΑν και συχνά δεν δίνουμε μεγάλη σημασία στο είδος της διατροφής μας όταν σκεφτόμαστε την υγεία των δοντιών μας, η αλήθεια είναι ότι οι τροφές που τρώμε επηρεάζουν σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης αρκετών οδοντιατρικών προβλημάτων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η τερηδόνα, η ασθένεια των δοντιών που οδηγεί στην καταστροφή της δομής τους, εμφανίστηκε όταν οι άνθρωποι άρχισαν να καταναλώνουν επεξεργασμένη ζάχαρη και τα προϊόντα στα οποία περιέχεται, σε μεγάλες ποσότητες.

Ζάχαρη

Τα βακτήρια του στόματος ‘τρέφονται’ με ζάχαρη και παράγουν οξέα που καταστρέφουν τα δόντια. Κάθε φορά που τρώμε ένα τρόφιμο πλούσιο σε ζάχαρη, το οξύ ‘επιτίθεται’ στα δόντια για 20 ή περισσότερα λεπτά, οδηγώντας σε διάβρωση των δοντιών. Μειώνοντας τη ζάχαρη μειώνεται και ο αντίστοιχος κίνδυνος.

Τρόφιμα όπως καραμέλες, γλειφιτζούρια, διάφορα ζαχαρωτά, τσίχλες με ζάχαρη αλλά και μπισκότα, κέικ, κρουασάν, ντόνατ, γαριδάκια, περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης. Εκτός του ότι δεν παρέχουν θρεπτικά συστατικά, αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για τα δόντια.

Τα ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη, όπως είναι τα αναψυκτικά, τα νέκταρ και τα φρουτοποτά, το κρύο τσάι με ζάχαρη και οποιοδήποτε ρόφημα στο οποίο προσθέτουμε ζάχαρη, είναι ιδιαίτερα επιβλαβή καθώς παραμένουν για πολύ ώρα στο στόμα. Τα αναψυκτικά μάλιστα, περιέχουν οξέα, που είναι επιβλαβή για τα δόντια, γι αυτό και ακόμα και αυτά που δεν περιέχουν ζάχαρη (lightή zero) μπορούν να προκαλέσουν διάβρωση.

Πρόληψη

  • Αντικαταστήστε τη ζάχαρη στον καφέ ή το τσάι σας με υποκατάστατα ζάχαρης, κατά προτίμηση με στέβια.
  • Αντικαταστήστε τα ζαχαρούχα ροφήματα με νερό.prevent_cavities
  • Εάν πιείτε κάποιο αναψυκτικό ή άλλο ζαχαρούχο ρόφημα, πιείτε το με καλαμάκι, ώστε όσο γίνεται, να μην έρχεται σε επαφή με τα δόντια.
  • Συμπεριλάβετε στη διατροφή σας τροφές που προστατεύουν την υγεία των δοντιών όπως είναι τα γαλακτοκομικά, τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά.
  • Πιείτε πολύ νερό μεταξύ των γευμάτων καθώς καθαρίζει το στόμα.
  • Βουρτσίστε τα δόντια σας τουλάχιστον 2 φορές την ημέρα, για να απομακρύνετε τη ζάχαρη ή άλλα υπολείμματα τροφών που πιθανόν έχουν κολλήσει στα δόντια.
  • Αποφύγετε να τρώτε οτιδήποτε για κάποιες ώρες μετά το βούρτσισμα των δοντιών.
  • Μην προσφέρετε καθημερινά στα παιδιά σας γλυκά. Περιορίστε την κατανάλωσή τους σε ειδικές περιπτώσεις όπως είναι οι γιορτές.

 Βιβή Κατσαρού, Διαιτολόγος Διατροφολόγος MSc