«

»

Οι διαφημίσεις παχαίνουν παιδιά και εφήβους

Τα παιδιά και οι έφηβοι που παρακολουθούν πολλές ώρες τηλεόρασης είναι περισσότερο παχύσαρκα σε σχέση με εκείνα που παρακολουθούν λιγότερη τηλεόραση. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι σε σύνολο 31920 τηλεοπτικών ωρών το 23% ήταν διαφημίσεις τροφίμων. Σε κάθε ώρα τηλεοπτικού προγράμματος αντιστοιχούσαν κατά μέσο όρο 26.5 διαφημίσεις και 6.1 διαφημίσεις τροφίμων. Παιδιά που παρακολουθούν τηλεόραση πάνω από 2 ώρες ημερησίως, εκτίθενται σε μεγαλύτερο αριθμό διαφημίσεων και καταναλώνουν περισσότερα γλυκά, αλμυρά σνακς και αναψυκτικά, και λιγότερα φρούτα, λαχανικά και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Τα παιδιά δεν έχουν τις γνώσεις και τις δυνατότητες για να μπορούν να αντιλαμβάνονται τα διαφημιστικά μηνύματα με τον ίδιο τρόπο που μπορούν οι ενήλικες. Για το λόγο αυτό τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα και επηρεάζονται από τις διαφημίσεις όσον αφορά της αγοραστικές επιλογές τους αλλά και τα τρόφιμα που ζητούν από τους γονείς τους. Η προώθηση τροφίμων πλούσιων σε ζάχαρη και λίπος σε παιδιά αυτής της ηλικίας μπορεί να θεωρηθεί ως εκμετάλλευση από τους διαφημιστές αυτής της αδυναμίας των παιδιών να αντιληφθούν και να αξιολογήσουν το περιεχόμενο των διαφημίσεων που παρακολουθούν.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς γι αυτό; Καλό θα είναι οι γονείς να θέσουν όριο στο πόσες ώρες το παιδί θα μπορεί να βλέπει τηλεόραση. Θα πρέπει να επιτρέπουν στο παιδί την παρακολούθηση συγκεκριμένων προγραμμάτων διάρκειας το πολύ 1-2 ωρών κάθε ημέρα για τα μεγαλύτερα παιδιά, και καθόλου τηλεόραση για τα παιδιά μικρότερα των δύο ετών. Θα πρέπει να βοηθήσουν το παιδί να αντιληφθεί ότι σκοπός της διαφήμισης είναι να πουλήσει τα προϊόντα, άσχετα με το αν αυτά είναι υγιεινά ή όχι. Καλό είναι επίσης, να παρακολουθούν μαζί με το παιδί τηλεόραση, και να μην τη χρησιμοποιούν ως μέσο «φύλαξης» των παιδιών όταν οι ίδιοι είναι απασχολημένοι. Είναι σημαντικό τα παιδιά να μην έχουν τηλεόραση στο δωμάτιό τους. Επίσης, οι γονείς δεν θα πρέπει να παρασύρονται από την επιμονή των παιδιών τους να τους αγοράσουν κάποιο τρόφιμο που αυτά είδαν στις διαφημίσεις, αν κατά την κρίση τους, δεν ωφελεί και δεν καλύπτει της ανάγκες τους.

Βιβή Κατσαρού, Διαιτολόγος Διατροφλόγος MSc