«

»

Το παιδί σας παίρνει αρκετές φυτικές ίνες;

Οι φυτικές ίνες  αποτελούν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της διατροφής του παιδιού σας. Πρόκειται για συστατικά φυτικών τροφών που διασχίζουν τον γαστρεντερικό σωλήνα και δεν απορροφώνται από το λεπτό έντερο, δρουν όμως στο παχύ έντερο και ωφελούν σημαντικά την υγεία. Εάν το παιδί σας είναι άνω των 2 ετών, θα πρέπει να ακολουθεί έναν τρόπο διατροφής, παρόμοιο με αυτόν που συστήνεται και για τους ενήλικες. Δηλαδή να τρώει τρόφιμα από όλες τις κατηγορίες τροφίμων συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες όπως είναι τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα όσπρια, τα φρούτα και τα λαχανικά.

 Οι φυτικές ίνες θα βοηθήσουν το παιδί σας να διατηρεί το πεπτικό του σύστημα υγιές και να πηγαίνει τακτικά στην τουαλέτα αποφεύγοντας προβλήματα δυσκοιλιότητας. Επιπλέον, να νιώθει κορεσμό για περισσότερη ώρα και να μην πεινάει γρήγορα. Το γεγονός αυτό θα του περιορίσει την υπερφαγία και θα μειώσει τις πιθανότητες να γίνει παχύσαρκο. Μακροπρόθεσμα, προστατεύεται από ορισμένες μορφές καρκίνου, διαβήτη, καρδιαγγειακών νοσημάτων και γαστρεντερικών διαταραχών.

Μερικές συμβουλές για να προσφέρετε στο παιδί σας τις φυτικές ίνες που έχει ανάγκη!

  • Μάθετε από νωρίς στο παιδί να προτιμά το ψωμί ολικής άλεσης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να καταργήσετε το άσπρο, καθώς αυτό υπερέχει στο ασβέστιο. Μαγειρέψτε ζυμαρικά ολικής άλεσης και καστανό ρύζι που περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες από τα αντίστοιχα επεξεργασμένα.
  • Δώστε μεγάλη προσοχή στα δημητριακά πρωινού που του προσφέρετε. Επιλέξτε τη βρώμη, το μούσλι ή τα σκέτα δημητριακά ολικής άλεσης, που περιέχουν περισσότερες ίνες αλλά και λιγότερη ζάχαρη από τα ‘παιδικά δημητριακά’, όπως αυτά που περιέχουν σοκολάτα.
  • Προσφέρετε φρέσκα φρούτα αντί για συσκευασμένους χυμούς ή κομπόστες, για να πάρετε τη μέγιστη δυνατή ποσότητα φυτικών ινών που αυτά μπορούν να προσφέρουν. Προσθέστε φρούτα στο γιαουρτάκι τους ή στο γάλα, μαζί με τα δημητριακά.
  • Εάν τα φρούτα είναι βιολογικά, προσφέρετέ τα με τη φλούδα τους διότι εκεί περιέχονται οι περισσότερες ίνες.
  • Βάλτε όσπρια ή λαδερά λαχανικά τουλάχιστον 2-3 φορές στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιό σας.
  • Έχετε ένα μικρό μπολάκι για την προσωπική του σαλάτα, όπου καλό είναι να επιστρατεύσετε τη φαντασία σας όσον αφορά την παρουσίαση των λαχανικών καθώς τα παιδιά σπάνια ενθουσιάζονται με τα λαχανικά. Προσφέρετε καθημερινά μια μικρή ποσότητα.
  • Φτιάξτε μπιφτέκια με βρώμη αντί για ψωμί, μπιφτέκια λαχανικών και προσθέστε λαχανικά στο σάντουιτς.
  • Μην ξεχνάτε να δίνετε στο παιδί σας αρκετό νερό, διότι οι φυτικές ίνες το χρειάζονται για να δράσουν. Χωρίς νερό οι φυτικές ίνες δεν μπορούν να κινηθούν εύκολα μέσα στο γαστρεντερικό σωλήνα, και είναι πιθανόν να επιδεινώσουν μια δυσκοιλιότητα.

Πόσες φυτικές ίνες χρειάζονται τα παιδιά;

Ενώ οι ενήλικες χρειάζονται τουλάχιστον 25γρ. φυτικών ινών ημερησίως, τα παιδιά χρειάζονται μικρότερες ποσότητες. Για να υπολογίσετε τα γραμμάρια που χρειάζεται το παιδί σας, αρκεί να προσθέσετε στην ηλικία του τον αριθμό 5. Δηλαδή ένα παιδί 7 ετών χρειάζεται 12γρ. φυτικών ινών.

Ένα τρόφιμο θεωρείται ‘πλούσιο σε φυτικές ίνες’ όταν περιέχει τουλάχιστον 5γρ. φυτικών ινών ανά μερίδα. Ενδεικτικά ένα μήλο ή μια μπανάνα περιέχουν 3γρ. φυτικών ινών, ενώ ένα φλιτζάνι φακές 15 γρ.. Η διατροφική ετικέτα είναι ο καλύτερος οδηγός όσον αφορά τα συσκευασμένα τρόφιμα.

Ωστόσο δεν είναι απαραίτητο ούτε και εφικτό να μετράτε καθημερινά τα γραμμάρια των φυτικών ινών. Εφόσον το παιδί σας τρώει ισορροπημένα, ακολουθεί τον κανόνα ‘5 την ημέρα’ που σημαίνει ότι καταναλώνει τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα και περιλαμβάνει τρόφιμα ολικής άλεσης στη διατροφή του, τότε είστε σίγουροι ότι λαμβάνει επαρκή ποσότητα.

Προσοχή όμως… μην το παρακάνετε!

Εάν έχετε καταφέρει να κάνετε το παιδί σας να καταναλώνει αρκετή ποσότητα φυτικών ινών καθημερινά, συγχαρητήρια! Προσέξτε όμως να μην το παρακάνετε, καθώς η υπερβολική πρόσληψη μπορεί να προκαλέσει φουσκώματα, αέρια, ακόμα και να εμποδίσει την απορρόφηση ορισμένων θρεπτικών συστατικών που χρειάζεται για τη σωστή του ανάπτυξη.

Βιβή Κατσαρού, Διαιτολόγος Διατροφολόγος MSc

Πρώτη δημοσίευση: trofoupoli.gr